7 באוג׳ 2010

חוג מוזיקה לילדים אוטיסטים

אוטיזם היא הפרעה התפתחותית מורכבת, אשר פוגעת ברוב תחומי התפקוד של הילד, כולל תקשורת, קוגניציה, ריכוז, והסתגלות חברתית. ילדים עם אוטיזם מתקשים ללמוד ביעילות ובקצב, שונים, ובגלל הקשיים הללו מתרחקים מהחברה וחבריהם בני גילם. פיתוח מיומנויות חברתיות, קוגניטיביות ואחרות עומד בבסיס רוב הטיפולים, אשר מטרתם לקדם את הילד האוטיסט. יחד עם זאת, לא כל האמצעים מותאמים, ושיטות טיפול קונבנציונאליים לא תורמים דיין. מכאן, הטיפול באמצעות מוזיקה והכלים המוזיקליים מאפשר לגשר בין העולם החיצון לבין העולם הפנימי של הילד, ומאפשר למיומנויות שונות, ואף כישרונות להתפתח.


באמצעות הטיפול במוזיקה ניתן לקדם תחומי התפתחות רבים, כמו:

* פיתוח מיומנויות קוגניטיביות – למידה של מושגי צבע, צורה, כמות, חומרים, ועוד.

ילדים אוטיסטים מתקשים ללמוד צבעים וצורות, על אף שעות רבות המושקעות בלמידה זו. החיבור בין תווים לצבעים, בין צורת כלי הנגינה לבין הצורה הגיאומטרית, החומרים השונים מהם עשויים כלי הנגינה (עץ, מתכת, עור), ומושגים רבים אחרים, מאפשרים להרחיב את עולם הידע והמושגים השפתיים, אשר נחוצים לילד.

* פיתוח יכולות הלמידה - הרחבת טווחי הריכוז, שיפור מיומנות החיקוי ומהירות התגובה.


ילדים אוטיסטים מתקשים להתרכז בלמידה לטווחי זמן ארוכים, מתקשים למקד מבט בחומרי הלמידה, ובמורה. אחד הפגיעות הקשות ביותר בילדים עם אוטיזם היא בתחום החיקוי – הילדים האלה מתקשים ללמוד מהאחר, לחקות את התנועות, את ההתנהגויות, ואת המבעים. הטיפול במוזיקה מאפשר להרחיב את טווחי הריכוז, על ידי למידה ומיקוד ביצירות מוזיקליות שונות. במהלך השיעור ניתן דגש על חיקוי תנועות, מקצבים, שירה, וכדומה. הודות לתרגול אינטנסיבי מסוג זה ניכר שיפור משמעותי בפיתוח מיומנויות הלמידה.



*פיתוח מיומנויות מוטוריות – תנועה והתמצאות במרחב, מוטוריקה עדינה, ביצוע רצף תנועות.

לילדים אוטיסטים ישנו סרבול מוטורי רב, אשר מקשה על התנהלותם במרחב, למידת מיומנויות מוטוריות, השתלבות עם בני הגיל ועוד. למידת התנועה הממוקדת והאינטנסיבית עוזרת להתגבר על הקושי הזה, ולשפר מיומנויות מוטוריות וכושר ההתמצאות. מאידך, הנגינה בכלי נגינה שונים משפרת את המוטוריקה העדינה, הפרדת אצבעות, וויסות הכוח, וקואורדינציה בין חלקי הגוף השונים.

*פיתוח מיומנויות חברתיות ותקשורתיות – עשייה ביחד ובתורות.



הפגיעה המהותית בתחום החברתי גורמת לילדים לריחוק החברתי וקשיים חברתיים רבים. לעיתים קרובות הילדים האוטיסטים מעדיפים להתרחק מהחברה מאשר להתמודד עם הקשיים האלה. באמצעות מוזיקה ונגינה משותפת ניתן ליצור סביבה תומכת, אשר מאפשרת לכל ילד בקבוצה לקחת תפקיד עם משמעות, ולהשתלב בפעילות משותפת.



*התפתחות רגשית – זיהוי מצבים רגשיים בעצמו ובאחר, חיבור בין הרגש למוזיקה.



אין ספק, כי הבנת הרגשות הינה אבסטרקטית, והחיבור בין המצב הפנימי, בו נמצא הילד, לבין המושג השפתי, אשר מתאר את המצב הזה לעיתים קרובות נשארים מחוץ לידע של הילד בעל לקות האוטיסטית. השימוש ביצירות מוזיקליות, אשר באופן הטבעי ביותר משפיעות על שינויי הרוח והרגש, מאפשר ליצור הזדמנויות למידה בתחום הרגשי, לחזק את החוויה הרגשית, ולתת כלים לשליטה עצמית והבנה של העולם הרגשי הפנימי של הילד.



*פיתוח יכולות ייחודיות וכישרונות – שירה, נגינה ותנועה.



ילדים עם אוטיזם הינם ילדים מוכשרים. לכל אחד מהם יש תחום, שהוא חזק בו. אך עקב הקשיים השפתיים וחברתיים, כישרונות אלה לא תמיד באים לידי ביטוי. לילדים אוטיסטים רבים ישנם כישורים יוצאי דופן במוזיקה – שירה ונגינה. לסלי למקה, הפסנתרן הידוע, ורוני גינוסר, הזמרת – אלה העדויות לכך, שגם לאדם הלוקה באוטיזם יכול לפרוח כישרון אדיר, אשר זקוק לגילוי, טיפוח ויחס מיוחד המצד האחר. שיעור מוזיקה טיפולית הם אלה, אשר מאפשרים לגלות ולפתח את הפוטנציאל הגלום בכל ילד.





אני, מרינה צ'צ'יק, מורה למוזיקה מקצועית, בעלת גישה ייחודית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, עוסקת בטיפול במוזיקה כבר יותר מ- 13 שנים. הודות לאווירה תומכת וסבלנית, השקעה והתאמה אישית לכל ילד וילד, ניתן ליצור אינטראקציה בין אישית, התקדמות משמעותית בתחומי ההתפתחות החשובים ביותר לילדים אוטיסטים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה